Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach wyniosła 29 614 we wrześniu 2021 r., co oznacza wzrost o 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Nadal jest to jednak 28 proc. mniej niż w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią.
Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, we wrześniu 2021 roku wyniosła prawie 55,5 tys., co oznacza wzrost o 62 proc. rok do roku, ale jednocześnie spadek o 37 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. – podała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) w raporcie przygotowanym w oparciu o dane własne oraz Eurocontrol.
Wzrosła średnia dzienna liczba operacji lotniczych, przekraczając 1,8 tys. lotów (w 2019 było to 2933 lotów, a w 2020 – 1142).
Każdego dnia we wrześniu została przekroczona liczba 1700 operacji lotniczych. Najbardziej pracowite dni w poprzednim miesiącu to te, w których przekroczono 2 tys. startów i lądowań: 17 września (2069 operacji lotniczych – rekord 2021 r.), 10 września (2064 operacje), 24 września (2037 operacji), 3 września (2032 operacje) oraz 12 września (2000 operacji).
Przewoźnicy
Najwięcej lotów w polskiej przestrzeni powietrznej wykonały we wrześniu tego roku Polskie Linie Lotnicze LOT (15 proc. – 8325 lotów), a niewiele mniej tanie linie lotnicze z Irlandii, Ryanair (14 proc. – 7768 lotów).
Dalej uplasowały się niskokosztowe linie Wizz Air z 9 proc. wszystkich lotów i 4 995 lotami, Lufthansa (4 proc., 2119 lotów) oraz Turkish Airlines (4 proc., 2119 lotów).
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 46 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 25 326 lotów w polskiej przestrzeni.
Lotniska
Najwięcej lotów wykonano z Lotniska Chopina (wzrost r./r. o 50 proc.), Kraków Airport (48 proc.), Port Lotniczy Gdańsk (38 proc.) i Katowice Airport (76 proc. i zarazem największy wzrost liczby lotów wobec 2020 roku).
Największe spadki, zarówno wobec roku 2020, jak i 2019, zanotował Port Lotniczy Zielona Góra -Babimost. Obsłużył jedynie 61 lotów we wrześniu 2021 wobec 101 w 2020 i 120 w 2019 roku (spadek kolejno o 40 i 49 proc.).
Porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.
Lotnictwo powróci do normalności już za 2 lata? Są nowe prognozy Eurocontrol