W cyklu wideo rozmów, które nasza redakcja nagrała podczas konferencji Impact’21 pytaliśmy gości wydarzenia z czym przyjechali do Poznania i do jakich refleksji skłoniły ich wysłuchane wystąpienia.
W tym odcinku rozmówcą Marka Chądzyńskiego jest Marek Kolano, dyrektor działu Data Driven Solutions w polskim oddziale Mastercard Europe.
Wybuch pandemii Covid-19 i metody walki z nią – czyli wprowadzanie lockdownów – w naturalny sposób skłoniło biznes do szukania nowych kanałów sprzedaży. Głownie w sieci, co z kolei przełożyło się na dynamiczny rozwój e-commerce również w tych branżach, gdzie wcześniej był on słabo obecny.
„Kryzys pandemiczny był w pewnym sensie szansą dla e-commerce, niektórzy w ogóle zauważyli, że coś takiego istnieje. Ale z drugiej strony e-commerce nie dostał nic za darmo i dziś mierzy się z różnymi wyzwaniami. Zarówno behawioralnymi, konsumenckimi, jak i operacyjnymi” – mówi Marek Kolano.
Po zniesieniu ograniczeń w niektórych dziedzinach rozwój handlu w sieci się zatrzymał. Po części, zdaniem rozmówcy, wynika to z niechęci klientów, którzy wcześniej wcale nie zamierzali korzystać z tego kanału, częściowo też ze słabego przygotowania branż.
„Można powiedzieć, że część klientów skorzystała z e-commerce wbrew własnej woli. Dlatego trwałość ich przeniesienia ze sklepów tradycyjnych nie była była trwała” – mówi Marek Kolano i dodaje, że takich użytkowników trzeba specjalnie traktować, większy nacisk kładąc na edukację wskazują na korzyści z kupowania w sieci. A także bezpieczeństwo takich transakcji.
Ekspert sądzi jednak, że nie każdy biznes jest w stanie z sukcesem przenieść się do sieci. Kogo to dotyczy – o tym dowiedzą się państwo z tej rozmowy.