Master plan planowanej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego jest już „na ukończeniu”, poinformował wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
– Master plan, czyli takie studium wykonalności połączone z planem generalnym lotniska w myśl prawa lotniczego, jest na ukończeniu – powiedział Horała w radiowej Trójce.
Wiceminister przypomniał, że przygotowane zostało już strategiczne studium lokalizacyjne oraz strategiczna ocena oddziaływania na środowisko.
– Mamy strategiczne studium lokalizacyjne, czyli studium korytarzowe nowego systemu transportowego, w którym sercem jest węzeł i lotnisko CPK wykonane, strategiczna ocena oddziaływania na środowisko wykonana, inwentaryzacje środowiskowe – podkreślił.
W październiku ub.r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z firmą Arup Polska umowę na wykonanie master planu dla inwestycji. Arup Polska – część globalnego biura projektowego Arup – został wybrany na wykonawcę master planu przez komisję przetargową CPK. Kontrakt wart jest ok. 6,5 mln euro netto w zakresie obejmującym prace podstawowe.
Master plan to opracowanie, które ma być dla CPK źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, etapowania inwestycji, zwymiarowania elementów infrastruktury i specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej. Master plan ma uwzględniać również integrację lotniska z infrastrukturą kolejową i drogową oraz zagadnienia zarządzania przestrzenią powietrzną będące w gestii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy Polski, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 15 min. od Warszawy planowana jest budowa Portu Lotniczego Solidarność, który w ramach pierwszego etapu byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego oraz 1,8 tys. km nowych torów na terenie całego kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy i przynieść polskiej gospodarce ok. 985 mld zł dodatkowej produkcji globalnej. W rejonie CPK ma powstać tzw. Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
CPK – dla Polaków czy przeciw Polakom? 5 głównych zarzutów ekspertów wobec projektu megalotniska