Generatywna sztuczna inteligencja na dobre zagościła w polskich firmach. Według raportu Michael Page Talent Trends 2025 już 47 proc. pracowników korzysta z narzędzi AI, takich jak ChatGPT, Midjourney czy Copilot. Mimo to tylko 21 proc. respondentów twierdzi, że ich pracodawcy odpowiednio przygotowali ich do pracy z tymi technologiami.
Korzystają, choć nie zawsze z inicjatywy firmy
Z badania wynika, że pracownicy najczęściej wykorzystują AI do przygotowywania tekstów i treści marketingowych (49 proc.), tworzenia grafik (37 proc.) oraz researchu i analizy danych (36 proc.). Rzadziej wspomagają się nią przy analizach finansowych (15 proc.) czy pisaniu kodu (13 proc.).
Zdecydowana większość użytkowników AI wdrożyła ją do codziennej pracy samodzielnie. Aż 64 proc. badanych zadeklarowało, że nie otrzymało od pracodawcy żadnych narzędzi ani szkoleń w tym zakresie. Jednocześnie aż 82 proc. przyznaje, że wykorzystanie generatywnej AI realnie zwiększyło ich efektywność w pracy.
Potrzebne są zasady i edukacja
Eksperci Michael Page zauważają, że powszechność korzystania z AI wymaga pilnego uregulowania. Pracodawcy, którzy nie wprowadzają jasnych zasad użytkowania narzędzi generatywnych, narażają się nie tylko na ryzyko błędów, ale także na problemy związane z bezpieczeństwem danych i odpowiedzialnością prawną. Tymczasem zaledwie 30 proc. firm wdrożyło jakiekolwiek wewnętrzne regulacje dotyczące AI.
Jednym z głównych wyzwań pozostaje edukacja. Z raportu wynika, że tylko 1 na 5 pracowników uważa się za dobrze przygotowanego do korzystania z AI w pracy. Potrzeba inwestycji w kompetencje cyfrowe staje się zatem kluczowa, zwłaszcza w kontekście szybkiego tempa wdrażania nowych technologii.
AI nie zastępuje ludzi, ale zmienia role
Choć nie brakuje obaw o przyszłość miejsc pracy, dane z raportu sugerują, że generatywna AI w pracy częściej wspiera niż zastępuje pracowników. Największy potencjał eksperci widzą w zwiększaniu produktywności, redukcji rutynowych zadań i wsparciu procesów kreatywnych. Pracodawcy, którzy odpowiednio zaadaptują AI w swojej organizacji, mogą liczyć na wzrost konkurencyjności i zaangażowania zespołów.
Michael Page podkreśla, że 2025 rok będzie przełomowy nie tylko pod względem adaptacji generatywnej AI, ale również wykształcenia nowych modeli współpracy człowieka z technologią.
„Organizacje, które stworzą przejrzyste ramy korzystania z AI i zainwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, zyskają przewagę w walce o talenty i efektywność” – podano w raporcie.
Przeczytaj także:
- Polscy freelancerzy po godzinach. Kim są, ile zarabiają i gdzie AI nie daje im rady?
- Polskie firmy MŚP nadal nie mają strategii dla AI. To ryzyko pozostania w tyle
- Czy Google zniszczy internet? BBC ostrzega przed erą AI, w której sieć przestanie być dla ludzi
- Cyberprzestępcy atakują zbliżeniowo. 35-krotny wzrost oszustw z NFC