W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90 proc, wynika z danych ASM Sales Force Agency.
Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33 proc.), Selgros Cash &Carry (6,23 proc.), E.Leclerc (5,53 proc.), Dino (1,47 proc.) i Biedronka (1,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79 proc. z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.
Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br.
Co podrożało najbardziej?
Wśród wybranych 40 produktów w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. Spadek w ujęciu rok do roku odnotowały produkty tłuszczowe (20,97 proc.), mrożonki (2,84 proc.), nabiał (1,01 proc.), dodatki (0,55 proc.), chemia domowa i kosmetyki (0,24 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17 proc.).
W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty). W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Czytaj także: Nowe regulacje UE podniosą ceny węgla, gazu i benzyny. Polska szczególnie narażona na ich skutki
– Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 proc., podobnie było w zestawieniu rok do roku. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych – powiedział Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.
Jego zdaniem w najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami.
Polecamy:
- Co dalej z niedzielami handlowymi? Ważą się losy projektu poselskiego
- Korzystna prognoza dla polskich kierowców. Ceny paliw na stacjach powinny spaść
- Ceny mieszkań w większości dużych miast wciąż rosną. Kraków zaczyna doganiać Warszawę