Lidl i Kaufland, czołowe sieci handlowe na polskim rynku, deklarują obniżkę cen artykułów spożywczych po 1 lutego, gdy stawka VAT na podstawowe artykułów spożywczych spadnie z 5 proc. do zera.
Obniżka cen żywności to jeden z celów tzw. Tarczy Antyinflacyjnej 2.0, wprowadzanej przez rząd. Zakłada ona zredukowanie stawki VAT na podstawowe artykuły żywnościowe, z 5 proc. do zera. Obniżka VAT-u ma zostać wprowadzona 1 lutego i obowiązywać do końca lipca.
Rząd liczy na to, że niższy VAT spowoduje spadek cen w sklepach, a nie wzrost marż sprzedawców. Apelował o to premier Mateusz Morawiecki, a szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zapowiedział monitoring cen.
– Do sprawdzanego przez nas cyklicznie koszyka włożymy m.in. takie produkty jak pieczywo, nabiał, warzywa czy owoce. Wartość koszyka dóbr podstawowych będziemy monitorować w największych sieciach handlowych w Polsce. Chcemy zweryfikować reakcję sprzedawców na ustawowe obniżki. Zachęcamy również mniejszych przedsiębiorców do odpowiedzialności i niewykorzystywania sytuacji do podnoszenia cen i marż kosztem konsumentów – zapowiada Tomasz Chróstny (cytat za komunikatem UOKiK).
Sieci handlowe: obniżymy ceny
Zapytaliśmy więc największe sieci handlowe, jak odpowiedzą na zmiany VAT i apele rządzących. Jednoznaczne deklaracje uzyskaliśmy od Lidla i Kauflandu.
Lidl zapowiada obniżenie cen w wyniku zmian w podatku VAT już od 1 lutego. Sieć deklaruje, że nie będzie to dotyczyło jedynie podstawowych artykułów spożywczych, ale również innych, w przypadku których VAT spadnie, takich jak nawozy czy środki ochrony roślin. W sumie obniżka ma dotyczyć 2000 artykułów sprzedawanych przez sieć.
Na podobny ruch zdecydował się też Kaufland.
– W sieci Kaufland na bieżąco śledzimy i dostosowujemy się do zmian zachodzących w polskim systemie prawnym. W związku z nowelizacją ustawy o podatku VAT od 1 lutego obniżymy ceny ponad 15 tys. artykułów – mówi 300Gospodarce Maja Szewczyk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska
Zmianą zostaną objęte wszystkie produkty oferowane przez sieć Kaufland, których dotyczy obniżka podatku VAT, między innymi mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, makarony, warzywa, owoce czy pieczywo.
Ceny już wzrosły
Trzeba jednak pamiętać, że nawet jeśli sieci dotrzymają swoich deklaracji, to ceny spadną z bardzo wysokich poziomów. Mówiąc inaczej, nadal będzie drogo, choć pewnie nie tak, jakby mogło być bez obniżki VAT. Pod koniec 2021 r. wzrost cen żywności gwałtownie przyspieszył, co pokazuje ten wykres na podstawie danych GUS. Widać na nim procentową zmianę cen w grudniu w porównaniu z listopadem, czyli zaledwie w ciągu tylko jednego miesiąca.
Co gorsza, nie zapowiada się, żeby ten trend miał się szybko zmienić. W czwartek 20 stycznia GUS opublikował ceny skupu najważniejszych produktów rolnych. Z zestawienia wynika, że ceny wzrosły aż o 6 proc. w porównaniu z listopadem i o 28,9 proc. względem grudnia 2020 r. Szczegóły zmian cen pokazuje ten wykres.
Dla producentów żywności to nie najlepsza informacja, bo oznacza wzrost kosztów produkcji. Jeśli producenci zechcą przerzucić ten koszt na handlowców, to działanie obniżki VAT na żywność do zera może być słabsze, niż się tego spodziewa dziś rząd.
Ceny żywności na pewno spadną, uważa Rzecznik MSP. Sprzedawcy będą mieli nowe obowiązki