Dzieci nie marzą już o zostaniu strażakami czy weterynarzami. Ich ambicje skupiają się na zostaniu influencerami. Uważa tak większość osób, urodzonych w pokoleniu Z.
Najnowsze dane Morning Consult wskazują, że 57 proc. osób z pokolenia Z (urodzonych w latach 1997-2012) chętnie zostałoby influencerami. Badanie IQS z 2021 r. dotyczące aspiracji polskich dziewcząt w wieku 10-15 lat wykazało, że 48 proc. z nich uznało prowadzenie kanału YouTube, Instagram lub TikTok za atrakcyjną opcję kariery. Kontrastuje to z tradycyjnymi zawodami, takimi jak prawo czy nauczanie, wybieranymi przez mniejszy odsetek respondentek.
Dzieci znajdują dziś swoich idoli wśród influencerów. Według rankingu See Blogers w 2022 r. wśród najważniejszych influencerów znaleźli się Robert Lewandowski, Wersow, Anna Lewandowska, Frizz i Marcin Kruszewski. Wybór idoli różni się w zależności od grupy wiekowej, co podkreśla różnorodność influencerów zaspokajających potrzeby różnych odbiorców.
Czytaj także: Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z
Dlaczego dzieciaki chcą byc influencerami?
Chęć zostania influencerem można uzasadnić wieloaspektowym charakterem tej kariery. Influencerzy uosabiają cechy aktorów, prezenterów telewizyjnych i muzyków. Wydają albumy, piszą książki, przyciągają tłumy na wydarzenia i żądają wysokich cen biletów za swoje występy. Atrakcyjność polega na możliwości szybkiego osiągnięcia sławy i wpływu, bez długiego oczekiwania i tradycyjnych barier wejścia, z którymi borykały się gwiazdy w przeszłości.
Droga do sławy influencera nie jest jednak taka prosta. Budowanie autentycznej obecności w Internecie jest kluczowe, a odnoszący sukcesy influencerzy rozumieją niuanse trendów i algorytmów internetowych. Potencjał wczesnego sukcesu finansowego dzięki współpracy z marką motywuje influencerów do tworzenia angażujących i profesjonalnych treści.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Preferencje dla platform internetowych wśród nastolatków są oczywiste, a Pew Research Center podał w 2022 r., że Facebook jest uważany za platformę dla starszych pokoleń, podczas gdy YouTube, TikTok, Instagram i Snapchat dominują w preferencjach osób w wieku od 13 do 17 lat.
Niedawny pozew przeciwko Meta (spółce-matce Facebooka) wniesiony przez 33 stany USA podkreśla obawy związane z celowym uzależnieniem od platform mediów społecznościowych, szczególnie wśród młodych użytkowników. W pozwie zarzuca się, że Meta celowo kieruje reklamy do młodzieży i nastolatków w celu osiągnięcia korzyści finansowych.
Niedawna afera Pandora Gate ujawniła ciemną stronę na środowisko influencerów w Polsce. Popularni polscy YouTuberzy są zamieszani w szkodliwe działania związane z ich nastoletnimi fankami i fanami.
Czytaj też:
- Najnowszy trend w chińskim internecie: klony stworzone przez AI zastępują influencerów
- Influencerzy kupują brokat na zapas. UE wprowadza ban na mikroplastik
- Tego się boją młodzi w Europie. Polacy nie odstają, ale jest jeden wyjątek
- Młodzi Polacy są najmniej zadowoleni z życia. Oto powody
- Wielki stres i „zło konieczne”. Oto, co pokolenie Z myśli o pieniądzach