Jedna czwarta badanych, którzy zamierzają się bawić w sylwestra, przyznaje, że ze względu na inflację wyda mniej. Na sylwestrowe zakupy przeznaczymy w tym roku średnio o 32 proc. więcej niż rok temu, a 22 proc. badanych w ogóle nie planuje świętowania i związanych z tym wydatków, wynika z badania BIG InfoMonitor.
– Imprezę u siebie w domu lub u znajomych planuje […] 24 proc. Polaków. Choć możliwości bardziej wystawnego świętowania jest wiele, to na przyjęcie zorganizowane w lokalu zdecyduje się tylko 3 proc. badanych. Jeszcze mniej, bo zaledwie 2 proc, chce spędzić Sylwestra w kinie, teatrze, operze czy na imprezie pod gołym niebem. Sylwestrowy wyjazd również będzie spełnionym marzeniem tylko nielicznych. Na wyjazd w kraju uda się w tym czasie 3 proc. ankietowanych, a za granicę 1 proc. – czytamy w komunikacie.
O ile Boże Narodzenie celebrują niemal wszyscy (prawie 98 proc.), to już świętowanie Sylwestra w dużym stopniu zależne jest od wieku i stopnia zamożności. Wśród 18-24 latków w ten czy inny sposób bawić się będzie 60 proc. osób, podczas gdy w gronie 65 plus – 26 proc. – wynika z badania zleconego przez BIG InfoMonitor.
Na jeszcze większe podziały wpływa nasz status materialny. Wśród osób, które żyją na granicy ubóstwa, na zabawę pozwoli sobie co dziesiąty, a wśród zamożnych – 6 na 10 ankietowanych, podkreślono.
Według badania zleconego przez BIG InfoMonitor blisko połowa z nas (48 proc.) chce się zmieścić w przedziale wydatków od 100 do 200 zł. Zdecydowanie przybyło jednak osób, które na Sylwestra i Nowy Rok zakładają wydać więcej niż 200 zł. Ich udział wzrósł z 23 do 30 proc. O 1 pkt proc. (czyli do 10 proc. badanych w 2023 r.) wzrosła także liczba osób chcących zmieścić się w przedziale 300-500 zł.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Średnie wydatki na Sylwestra w tym roku wyniosą więc 258 zł wobec 195 zł rok wcześniej. Ale ponad jedna piąta Polaków (22 proc.) nie planuje ich ponosić w ogóle. Przed rokiem zrobiło tak 24 proc. osób, podsumowano.
Badanie Quality Watch „Wydatki świąteczne i Sylwestrowe Polaków” dla BIG InfoMonitor. Wykonane w dniach 1-4 grudnia 2023, metodą CAWI wśród reprezentatywnej grupy Polaków w wieku 18+, próba 1078 osób.
Polecamy także:
- Sylwester 2023: Drożyzna w polskich górach. Taniej jest wypocząć w Egipcie [INFOGRAFIKA]
- Black Friday to emisje CO2 o wadze kilkuset tysięcy słoni. Niektórzy wolą jego zieloną wersję
- Nowy rok, nowy dom? Polacy najczęściej szukają mieszkań – właśnie teraz