Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej jest „na absolutnym finiszu” rozmów z Komisją Europejską w sprawie proponowanych przez rząd zmian w Krajowym Planie Odbudowy (PKO). MFiPR szacuje, że wynegocjowało 95 proc. z mandatu otrzymanego od rządu, poinformowała szefowa resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Ministra podkreśliła, że harmonogram, jeśli chodzi o drugą i trzecią transzę środków z KPO jest realizowany zgodnie z planem, a płatności – w wysokości kilkudziesięciu miliardów złotych – Polska otrzyma do końca br.
– Jesteśmy na absolutnym finiszu przed metą. Myślę, że dzisiaj złożymy tak zwany dokument wykonawczy do Komisji – to oznacza, że dogadaliśmy z Komisją już rewizję. Będą teraz konsultacje wewnątrzkomisyjne. Dogadaliśmy ten dokument rewizyjny, który przyjęła Rada Ministrów i z satysfakcją mogę powiedzieć, że wynegocjowaliśmy – szacowałabym – 95 proc. według mandatu negocjacyjnego, jaki moje ministerstwo dostało do tego, czego rząd polski sobie życzy w rewizji – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz w RMF FM.
Pod koniec maja minister zapowiadała, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie rewizji KPO powinna zapaść w lipcu, najpóźniej w sierpniu.
– Idziemy idealnie zgodnie z grafikiem, który zapowiedziałam – zakończymy rewizję do końca lipca, początek sierpnia; w końcu sierpnia – początek września składamy wnioski. Idziemy podwójnie, czyli drugi i trzeci wniosek. Środki z tego tytułu będą do końca roku kalendarzowego. […] Nie możemy jeszcze dokładnie powiedzieć [w jakiej wysokości], dlatego, że transza zależy od kamieni milowych, czyli tak zwanych reform, które zostały zrealizowane do tego czasu, są gotowe i uzasadnione i gotowe do rozpoczęcia. Ale mówimy o kilkudziesięciu miliardach złotych – dodała Pełczyńska-Nałęcz w RMF FM.
Nie będzie podatku od aut spalinowych
Rada Ministrów przyjęła rewizję KPO 30 kwietnia. W przyjętej rewizji m.in. zastąpiono podatek od samochodów spalinowych systemem dopłat – w bazowej kwocie 30 tys. zł na pojazd – do zakupu samochodów elektrycznych. Program grantowy w ramach KPO ma kosztować 1,5 mld zł i ruszyć jeszcze w tym roku. Jednocześnie przeniesiono Fundusz Elektromobilności z grantów do pożyczek – ok. 4,9 mld zł; uwolnione środki przeznaczono m.in. na bezpieczeństwo żywności i rolnictwa 4.0 (ok. 2,6 mld zł) oraz na ocieplenie bloków i kamienic (ok. 605 mln zł).
Pierwszy wniosek Polski o płatność z KPO, na 6,3 mld euro został już zrealizowany, a środki te wpłynęły do budżetu w kwietniu.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Otrzymamy z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.
Polecamy:
- Polska wciąż negocjuje rewizję KPO. Ministra funduszy: Koniec rozmów najpóźniej w sierpniu
- Rząd chce rozwijać produkcję leków w Polsce. Mimo, że nie będzie tego w KPO
- Nie będzie podatku od aut spalinowych. Rząd zmienia KPO, jest zgoda Komisji [AKTUALIZACJA]