Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 47 proc. r/r. W okresie styczeń-marzec 2023 roku było to 8 341 pojazdów.
Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w pierwszych trzech miesiącach tego roku 4 876 szt. i wzrosła o 75,59 proc. r/r. Zarejestrowano także 3 465 sztuk hybryd plug-in, co oznacza wzrost o 19,32 proc. r/r.
Te dane wynikają z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Coraz więcej elektryków na polskich drogach
Według danych z końca marca 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy miesiące tego roku ich liczba zwiększyła się o 5 500 sztuk. To o 84 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022.
– Pod koniec marca 2023 r. po polskich drogach jeździło 67 127 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 33 263 szt. tej części floty pojazdów (50 proc.). Pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 33 864 szt. – napisano w komunikacie.
Co więcej, park samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym liczył 3 588 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99 proc. Wciąż rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 16 503 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce spadł do 842 szt.
Czytaj także: Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym
– Program „Mój Elektryk” został oceniony bardzo dobrze przez zdecydowaną większość osób i firm zainteresowanych rozwojem zeroemisyjności. Z całą pewnością dofinasowanie kupna samochodów osobowych, dostawczych oraz budowy infrastruktury kreuje popyt na napędy zeroemisyjne. Co jest szczególnie warte podkreślenia, z programu mogą korzystać zarówno osoby indywidualne, jak i firmy – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś.
– Wydaje się jednak, że nadszedł czas, by wyciągnąć wnioski z zebranych doświadczeń i lekko go zmodyfikować. Jedną z kluczowych zmian powinno być wdrożenie w Polsce pilotażowego programu dopłat do ciężkich samochodów ciężarowych. Warto również podnieść limit ceny pojazdu, który może zostać objęty dotacją oraz objąć dopłatami motocykle elektryczne kupowane przez osoby fizyczne – dodał.
Bez ładowarek nie będzie transformacji w transporcie
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2 699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5 305 punktów). 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Natomiast 70 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Dodatkowo w marcu uruchomiono 19 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (39 punktów).
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– Sieć infrastruktury w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim tam, gdzie popyt na usługi ładowania jest największy, czyli w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W I kwartale tego roku zdecydowanie najwyższy przyrost nowo instalowanych stacji odnotowaliśmy w Warszawie (o 31). Co więcej, wśród 15 miast z najlepiej rozbudowaną siecią ładowarek kolejne miejsca w tym rankingu zajęły Kraków oraz Łódź – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.
– Jednym z większych wyzwań w obszarze infrastrukturalnym, w kontekście zaakceptowanego w marcu przez instytucje europejskie rozporządzenia AFIR, będzie rozpoczęcie budowy punktów ładowania przeznaczonych dla samochodów ciężarowych. Obecnie ani jedna ogólnodostępna stacja w Polsce nie jest przystosowana do obsługi takich pojazdów – powiedział również Mazur.
PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm. Są to producenci i przedstawiciele producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa. Kreuje rynek elektromobilności oraz promuje zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Czytaj także:
- Transport na wyboistej drodze do niskoemisyjności. Samorządy nie dążą do celu, jak powinny
- Zeroemisyjny transport do 2035 roku? Minister klimatu: Europa nie jest na to gotowa
- Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym
- Zmierzch samochodów spalinowych to szansa dla gospodarki, która przyszła zbyt szybko