Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg. Jest to IV Etap „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. To kluczowy odcinek inwestycji – jej wykonanie umożliwi większym jednostkom wpłynięcie do portu w Elblągu.
W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonany zostanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. W zadaniu wyszczególniono prace na odcinku 6,6 km od Zalewu Wiślanego w górę rzeki oraz 2 km pomiędzy punktami P1 i P2, tj. mniej więcej od zrzutu oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki i Kanału Jagiellońskiego.
– Tor wodny na rzece Elbląg stanowi część drogi wodnej, a odcinek objęty niniejszym kontraktem składa się z brzegów, nowo obudowanych i wzmocnionych w ramach drugiego etapu, natomiast na odcinku od P1 do P2 brzegi nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową takie pozostaną. Planowane przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie istniejącego toru. Podstawowa szerokość mierzona w dnie wyniesie 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku około 900 m zostanie zawężona do 40m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie 20 m – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Czytaj także: Rząd chce sfinansować ostatni etap przekopu Mierzei Wiślanej. Po co nam ta inwestycja? [EXPLAINER]
Prace mają być prowadzone w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości żeglugi, a także zapewniający jej bezpieczeństwo. Zgodnie z podpisaną umową, powinny się one zakończyć do 20 listopada 2024 roku. Ich wykonawcą będzie Konsorcjum Firm Fabe Polska (lider) i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (partner). Wartość kontraktu to 113,7 mln zł.
To istotny krok wprzód dla całego projektu Przekopu Mierzei. Modernizacja ostatnich 800 metrów toru na rzece Elbląg to kluczowa inwestycja, by większe statki mogły wpłynąć do portu w Elblągu. Bez tego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna.
Do niedawna trwał spór o finansowanie inwestycji. Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończyły się niespełna kilometr przed portem. Samorząd Elbląga uważał, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor, a nie samorząd. Inwestorem jest zaś Skarb Państwa.
Więcej o przekopie przez Mierzeję Wiślaną piszemy tutaj:
- Rząd chce sfinansować ostatni etap przekopu Mierzei Wiślanej. Po co nam ta inwestycja? [EXPLAINER]
- Rząd sfinansuje ostatni odcinek przekopu przez Mierzeję. „Przedwyborczy cud”
- Kanał na Mierzei Wiślanej uruchomiony. „Otwarcie tej inwestycji to wielkie zwycięstwo”