Większość, bo 60 proc., seniorów w Polsce korzysta obecnie z bankowości za pomocą smartfona. Za zakupy online połowa z nich płaci przelewem bankowym, a prawie co trzecia osoba używa do tego BLIK-a – wynika z badania „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich.
Badanie pokazało też, że rośnie przewaga karty płatniczej nad gotówką. Aż 84 proc. starszych osób opłaca swoje codzienne zakupy kartami (debetowymi lub kredytowymi), z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Niewielu badanych seniorów (tylko 6 proc.) deklaruje, że nadal preferują korzystanie głównie z gotówki.
Mniejsze zainteresowanie kredytami
WIB podkreśla jednocześnie, że starsze osoby chcą oszczędzać i inwestować. Kredyty konsumpcyjne coraz rzadziej budzą ich zainteresowanie.
– Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 proc. badanych w wieku 60+ i 48 proc. starszych osób 70+, a co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę. Maleje natomiast popyt na kredyty konsumpcyjne – w 2023 roku 27 proc. seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a dziś już tylko 17 proc. – informują autorzy badania.
Niewielka wiedza o internetowych zagrożeniach
Mimo że seniorzy są coraz bardziej cyfrowi, nie zawsze mają świadomość zagrożeń, które czekają na nich w sieci.
Ponad połowa respondentów (55 proc.) ocenia swój poziom wiedzy w zakresie używania internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Starsze osoby znają podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci, ale tylko 36 proc. wie więcej i na bieżąco stara się pozyskiwać informacje o nowych internetowych zagrożeniach.
Jak wynika z badania pomimo, że poziom odczucia bezpieczeństwa seniorów w sieci jest dość wysoki i aż 75 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej, to aż co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze lub dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– Współcześni przestępcy asymilują się ze światem cyfrowego seniora, co jednak nie wyklucza tradycyjnych metod oszustw skierowanych przeciwko osobom starszym – co piąty badany senior spotkał się z wyłudzeniem pieniędzy metodą „na wnuczka” lub podobną – czytamy w badaniu WIB.
Autorzy opracowania uważają jednak, że ofiar tego typu procederu może być znacznie więcej, a ankietowani niechętnie przyznają się do tak przykrych doświadczeń.
Według Krajowego Systemu Danych Policji wskutek przestępstw telefonicznych polegających na podszyciu się oszusta pod wnuczka czy urzędnika, ofiarą padło aż 3,5 tysiąca osób w wieku 65+, a wartość strat finansowych poniesionych z tego rodzaju oszustw wyniosła ponad 141 milionów złotych (dane za 2022 r.).
Badanie „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” zostało przeprowadzone w styczniu tego roku.
To też może Cię zainteresować:
- Seniorzy chcą dłużej pracować. Są jednak dyskryminowani
- Seniorzy drżą o finanse. Średnio mają 17 tys. zł długów
- Sektor bankowy przeciwny wakacjom kredytowym. Straci na tym kolejne miliardy
- Bankowość elektroniczna na topie. Ponad 2/3 Polaków korzysta z usług online