Globalna emisja dwutlenku węgla związana z wytwarzaniem energii osiągnęła w 2022 roku rekordowy poziom – poinformowała w opublikowanym w czwartek raporcie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA).
Stało się tak, chociaż większe wykorzystywanie czystych technologii, takich jak energia słoneczna i pojazdy elektryczne, pomogło ograniczyć wpływ zwiększonego zużycia węgla i ropy naftowej – twierdzi IEA.
Jeżeli cele ograniczenia globalnego wzrostu temperatur i zapobiegania zmianom klimatycznym mają być spełnione, to w nadchodzących latach niezbędne będą poważne ograniczenia emisji CO2, głównie pochodzącej ze spalania paliw kopalnych – czytamy w raporcie.
Reuters zwrócił uwagę, że raport IEA został opublikowany kilka tygodni po tym, jak koncerny wydobywające paliwa kopalne m.in. Chevron, Exxon Mobil i Shell odnotowały rekordowe zyski, a BP wycofało się z planów ograniczenia wydobycia ropy i gazu oraz zmniejszenia emisji.
– Firmy produkujące paliwa kopalne osiągają rekordowe dochody i muszą wziąć na siebie część odpowiedzialności – powiedział dyrektor wykonawczy IEA Fatih Birol w komunikacie towarzyszącym raportowi.
Globalna emisja dwutlenku węgla z wytwarzania energii wzrosła w 2022 roku o 0,9 proc. do poziomu 36,8 mld ton – informuje IEA. Emisja CO2 z węgla wzrosła o 1,6 proc., ponieważ po inwazji Rosji na Ukrainę i zmniejszeniu dostaw rosyjskiego gazu do Europy wiele krajów na większą skalę zaczęło używać tego paliwa – podkreślono w raporcie.
Emisja CO2 pochodząca z ropy naftowej wzrosła o 2,5 proc., co ma związek ze wzrostem liczby podróży lotniczych po niskim poziomie w okresie pandemii Covid-19. Natomiast niższa wydajność elektrowni jądrowych i ekstremalne zjawiska pogodowe, w tym fale upałów, również przyczyniły się do wzrostu poziomu emisji – zauważa IEA dodając, że w 2022 roku udało się uniknąć dodatkowych 550 mln ton emisji dzięki większemu udziałowi odnawialnych źródeł energii w jej globalnej produkcji.
Czytaj także:
- Emisje z energetyki mogą przestać rosnąć. Zwiększa się rola zielonej energii
- Świat walczy o niskie emisje. Ale coraz bardziej lubi prywatne odrzutowce
- Milionerzy zatrują planetę. Ich emisje CO2 można liczyć w gigatonach
- Emisje CO2 z lotnictwa mają spadać dzięki nowemu paliwu. Na razie jednak samoloty trują coraz bardziej
- Oto skutki samochodozy. Emisje CO2 w transporcie w Polsce rosną szybciej, niż średnio w Europie