Wielkanoc 2025 nie będzie ani rekordowo kosztowna, ani wyjątkowo oszczędna. Z najnowszego badania UCE RESEARCH i Shopfully wynika, że Polacy planują przeznaczyć na świąteczną żywność średnio 200–300 zł na osobę.
To najczęściej wskazywana kwota – deklaruje ją 15,6 proc. ankietowanych. Dla czteroosobowej rodziny oznacza to wydatek rzędu 800–1200 zł wyłącznie na jedzenie, bez prezentów czy alkoholu.
Choć wydatki nieznacznie wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem, eksperci podkreślają, że trudno mówić o drastycznych różnicach. Jak zauważa Robert Biegaj z Shopfully, Polacy coraz mniej hucznie obchodzą Wielkanoc, a coraz częściej ograniczają marnowanie żywności.
– W wielu przypadkach lepiej przygotowujemy się do długich weekendów czy grillowania niż do świąt wielkanocnych – dodaje.
Nie da się jednak ukryć, że ceny żywności rosną. Według danych GUS tylko w marcu 2025 r. żywność i napoje bezalkoholowe podrożały o 6,7 proc. w ujęciu rocznym. Eksperci nie wykluczają, że tuż przed świętami wzrost może być nawet dwucyfrowy. Jednocześnie w sklepach jest mniej promocji niż rok temu, co dodatkowo wpływa na decyzje zakupowe.
– W obecnej sytuacji konsumenci bardziej niż do porównań z poprzednimi latami, przywiązują wagę do tego, na co mogą sobie pozwolić tu i teraz – mówi Biegaj.
Skromniej, ale racjonalnie
Drugą najczęściej wybieraną kategorią wydatków jest przedział 150–200 zł na osobę (14,4 proc.), natomiast aż 13,7 proc. respondentów jeszcze nie wie, ile wyda na święta. Dla części osób (13,1 proc.) budżet przekroczy 500 zł, ale równie duża grupa zmieści się w kwocie 300–400 zł.
Warto zaznaczyć, że aż 18,7 proc. badanych nie pamięta, ile wydało rok wcześniej. To pokazuje, że wielu Polaków nie prowadzi dokładnych porównań, lecz dostosowuje zakupy do aktualnych możliwości.
Czytaj także:
- Co kraj, to obyczaj. Czyli jak wyglądają tradycje wielkanocne na świecie
- Polacy oszczędzają na zakup spożywczych. Ale i tak w Wielkanoc co piąty wyrzuci nadmiar jedzenia
- Dla nich rabaty są elementem strategii zakupowej. Kto najczęściej poluje na żywność w promocjach?
- Restauracje z szybkim jedzeniem wciąż ocierają się o dno. Sytuacja najgorzej wygląda w pizzeriach