Rok 2022 był pierwszym od 15 lat bez poważnych wypadków na kolei w Polsce, podał Urząd Transportu Kolejowego. Liczba wypadków wzrosła tylko nieznacznie w stosunku do roku poprzedniego.
Liczba znaczących wypadków wyniosła 225, czyli zwiększyła się o 7,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jednak w przeliczeniu na miliard pociągokilometrów (jednostka miary odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie 1 km – red.) oznacza to wzrost wskaźnika o 0,02, czyli o 2,5 proc. (z 0,80 do 0,82). Ta niewielka różnica wartości wskaźnika wynika ze zwiększonej o ponad 5 proc. pracy eksploatacyjnej w stosunku do 2021 r.
Największy wzrost liczby wypadków odnotowano w kategorii wypadków z udziałem osób i pojazdów kolejowych, ze 124 do 152 (22,6 proc). Liczba osób nieupoważnionych przebywających na obszarze kolejowym, które zginęły, wyniosła 121 (22,2 proc.). Natomiast liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych zmniejszyła się o 14,6 proc, ze 48 ofiar śmiertelnych na 181 zdarzeń.
Tak wynika z raportu „W sprawie bezpieczeństwa” opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Zawiera on analizę stanu bezpieczeństwa kolei w Polsce, ważne zmiany w prawodawstwie krajowym oraz doświadczenia z nadzorowaniem zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych.
Czytaj również: Degradacja kolei nie tylko w Polsce. W trzy dekady Europa straciła 15 tys. km linii kolejowych
Ważnym zagadnieniem w tym temacie jest minimalizacja liczby wypadków z udziałem osób na torach. W tym kontekście wprowadzane są działania prewencyjne, takie jak edukacja prowadzona przez „Kampanię Kolejowe ABC” oraz nakładanie kar na osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych.
Kolej bezpieczniejszym środkiem transportu
Warto zaznaczyć, że Polska nie przekroczyła w 2022 roku wartości żadnego ze wskaźników CST (wspólne cele bezpieczeństwa), co potwierdza, że kolej w Polsce jest bezpiecznym środkiem transportu. Wśród zdarzeń poprzedzających wypadki najliczniejszą grupę stanowią nadal pęknięcia szyn, lecz jest ich jednak o 28 proc. mniej niż w 2021 roku.
Liczba tych zdarzeń w 2022 roku była najniższa od pięciu lat i w stosunku do największej ich liczby, odnotowanej w 2018 roku, spadła o 57 proc. Drugą co do liczebności grupą zdarzeń poprzedzających, są pominięcia sygnału „stój”, których liczba spadła w stosunku do 2021 roku zaledwie o 3 proc.
Najwyższą wartość, podobnie jak w 2021 roku, osiągnął wskaźnik CST 3.1, dotyczący ryzyka dla użytkowników przejazdów i wyniósł 54,9 proc. maksymalnej dopuszczalnej wartości. Był on jednak niższy o 13,5 punktu procentowego od wskaźnika dla tej kategorii, osiągniętego w roku poprzednim i najniższy w ostatnich 5 latach.
Wskaźnik ryzyka dla ogółu społeczeństwa (CST 6) wzrósł o 2,2 punktu procentowego w stosunku do najniższej wartości w tym okresie, odnotowanej w 2021 roku i wyniósł 38,8 proc.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Jednym z działań, które mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby zdarzeń SPAD jest wprowadzenie od 1 stycznia 2023 roku państwowych egzaminów na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty przeprowadzanych przez Prezesa UTK. Nowy system egzaminowania przewiduje ujednolicenie standardu egzaminowania oraz zwiększenie jego bezstronności.
Oprac. Filip Majewski
Polecamy także:
- Kolej w każdym powiecie czy własne auto? Tak transport w Polsce widzą politycy przed wyborami
- Wsparcie kolei? Nikt w to nie wierzy. Wywiad z prezesem Fundacji ProKolej
- Newag i Pesa w konsorcjum. Chodzi o zamówienie PKP IC na piętrowe pociągi