Sprzedaż detaliczna w Unii Europejskiej w grudniu 2019 r. spadła najbardziej od ponad 8 lat – wynika z najnowszej publikacji Eurostatu, którą analizuje w swoim Tygodniku Gospodarczym publiczny think-tank Polski Instytut Ekonomiczny.
Największy spadek w tym obszarze zanotowały kategorie „tekstylia, odzież, obuwie” (-2,6 proc.) oraz „sprzęt komputerowy, książki i inne” (-1,9 proc.). Co ciekawe, jedyny wzrost odnotowano w kategorii „sprzedaż internetowa” (+1,8 proc.).
Jak piszą eksperci PIE do spadku sprzedaży w UE znacząc przyczyniły się Niemcy. Sprzedaż detaliczna w tym kraju spadła o 3,3 proc. To najsłabszy wynik od maja 2007 r. (-4,9 proc.) i jest on o tyle zaskakujący, że analitycy prognozowali wcześniej spadek zaledwie o 0,5 proc.
Jak podkreślają ekonomiści think-tanku, Polska także znajduje się w gronie państw ze stosunkowo słabym wynikiem sprzedaży detalicznej w grudniu – wolumen sprzedaży w porównaniu do listopada obniżył się o 2,2 proc.
Na ten wynik złożyć się miały spadki w obszarze „żywność, napoje…” o 3,3 proc., w obszarze „towary nieżywnościowe” o 2,3 proc. oraz w sektorze „paliwa…”o 1,9 proc.
Czytaj także:
>>> Komisja Europejska: Wzrost PKB Polski spowolni do 3,3 proc. w 2020 i 2021 roku