Podczas epidemii gwałtownie wzrosła sprzedaż usług z branży gier komputerowych, serwisy streamingowe i platformy handlu online. Najwięcej traci branża turystyczna, gastronomiczna i transportowa – wynika z danych udostępnionych przez fintech Revolut.
Revolut to pochodzący z Wielkiej Brytanii fintech, czyli startup działający w sektorze finansowym, który został założony w 2015 roku. Konsumenci mogą z niego korzystać za pomocą konta opartego na aplikacji.
W Polsce Revolut otworzył swoje biuro w 2018 roku. Od tego czasu firma zdobyła na naszym rynku już niemal 1 mln klientów.
Najnowsze badanie Revolut Money Report porównuje dane o transakcjach blisko miliona użytkowników aplikacji w Polsce z lutego i marca 2020 r.
Które usługi zanotowały największe wzrosty, a które największe spadki?
Boom na usługi online
Najbardziej spektakularne wzrosty pod względem liczby transakcji notowały w marcu (w ujęciu miesiąc do miesiąca) usługi z branży gier komputerowych. Liderami tego zestawienia były Steam Games (+109 proc.), Playstation (+87 proc.) i Nintendo (+49 proc.), zajmując odpowiednio 2., 3. i 6. miejsce.
Te trzy firmy osiągnęły także bardzo dobre wyniki pod względem wolumenu transakcji – dla Steam Games jego wzrost wyniósł 140 proc., dla Playstation – 112 proc., a dla Nintendo – 54 proc.
Tuż za grami komputerowymi rekordy popularności biją formy rozrywki oparte na streamingu online. Potwierdza to rekordowy wzrost liczby transakcji w przypadku TVN (+76 proc.), HBO (+25 proc.), Spotify (+25 proc.) i Netflix (+20 proc.) – kolejno na 4., 9., 10. i 12. miejscu w odpowiednim zestawieniu.
Dodatkowo, TVN (wraz z Player.pl) zanotował skok wartości wolumenu transakcji (61 proc.), co jest 5. najwyższym wynikiem w rankingu.
Duże wzrosty liczby transakcji zanotował także handel internetowy, z Allegro i Aliexpress na czele (o kolejno 42 proc. i 12 proc.). Jeśli chodzi o wzrost wartości wolumenu transakcji obie platformy są w pierwszej dziesiątce usługodawców.
Jednak usługą z największym wzrostem liczby (o 122 proc.) i wartości (o 142 proc.) transakcji wśród użytkowników Revolut jest aplikacja Glovo, która dostarcza jedzenie, leki i zakupy.
Rośnie też cała kategoria dowozu jedzenia, w tym Wolt (wzrost o 49 proc.), Uber Eats (wzrost o 46 proc.) i Pyszne (o 20 proc.). Te wyniki dały firmom kolejno 5., 7. i 13. miejsce w rankingu liczby transakcji. Klienci Revolut wydali w marcu na te usługi więcej o kolejno 50 proc., 35 proc. i 23 proc.).
Zmierzch fast foodów i podwójnego latte
Internet zastępuje przyjemności, które wirus nam odebrał, jak spotkanie w kawiarni lub drukowaną prasę.
Świadczą o tym największe spadki liczby transakcji u usługodawców takich jak Costa Coffee (spadek o 61 proc.), Green Caffe Nero (spadek o 60 proc.), Empik (-59 proc.), Starbucks (-58 proc.) i Inmedio (-45 proc.),
Unikamy także picia i jedzenia poza domem, co widać po liczbie transakcji odnotowanej w Burger King (-53 proc.), McDonald’s (-47 proc.), KFC (-45 proc.), Dallmayr Vending & Office (-45 proc.) i firmie Automaty UVP (-43 proc.). Jeśli uwzględnimy wydawane kwoty nie jest lepiej – spadki wahają się w przedziale od 39 proc. do 53 proc.
Największe spadki liczby i wartości transakcji dotyczą jednak kategorii podróży i transportu miejskiego.
Spadła liczba transakcji u usługodawców takich jak SkyCash (-65 proc.), Booking.com (-64 proc.), Jak dojadę (-58 proc.), PKP Intercity (-57 proc.), MoBilet (-57 proc.), Bolt (-48 proc.), Uber (-45 proc.) i Autopay (-33 proc.).
Branża ta jest także liderem spadków jeśli chodzi o wydatki. Problem ten dotknął m.in. Booking.com (-75 proc.), SkyCash (-61 proc.), PKP Intercity (-58 proc.), Jak dojadę (-57 proc.), MoBilet (-52 proc.), Bolt (-47 proc.), Uber (-44 proc.) i Shell (-34 proc.).
Podróże i transport zajmują połowę z 20 miejsc w kategoriach spadkowych.
Czytaj także:
>>> Revolut zdobył pół miliarda dolarów finansowania. Firma jest już wyceniana na 5,5 mld
>>> NCBR przeznaczy 200 milionów zł na innowacje pomagające w walce z koronawirusem