Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy likwidującej szlabany na państwowych autostradach. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.
W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.
Przygotowany w Ministerstwie Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza jednak nową metodę poboru opłaty, która pozwoli na wyeliminowanie postojów na bramkach.
W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w serwisie, który zostanie uruchomiony w maju 2021 r.
Kierowcy pojazdów osobowych (o masie do 3,5 tony) będą mogli uiścić opłatę autostradową na dwa sposoby: poprzez zakup biletu online, na stacjach benzynowych lub w kioskach, albo poprzez System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL) na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu.
Opłata za przejazd będzie kontrolowana poprzez system kamer wykrywających numery rejestracyjne pojazdów, które poruszają się po drodze. W razie wykrycia braku płatności, kierowcy będą mogli kupić bilet na już przejechaną trasę w ciągu 3 dni od jej zakończenia bez dodatkowej kary.
W kontrolowaniu opłat system kamer uzupełnią patrole policji, Służby Celno-Skarbowej i Inspekcji Transportu Drogowego.
Warto pamiętać jednak o tym, że nowy system będzie dotyczył autostrad zarządzanych przez państwo, a nie inwestorów prywatnych.