Słowacka spółka Polskiego Standardu Płatności (PSP) – BLIK SK – zacznie działalność transakcyjną na Słowacji w najbliższych tygodniach. Natomiast rumuńska BLIK Romania czeka na koniec procesu regulacyjnego, poinformował prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz. Nie wykluczył rozszerzenia działalności na kolejne kraje.
– Na Słowacji czekamy już tylko na implementacje ze strony banków – powiedział Mazurkiewicz podczas konferencji prasowej. Dodał, że w przypadku rumuńskiej spółki wciąż trwają rozmowy z regulatorami.
Na Słowacji prace wdrożeniowe prowadzą obecnie dwa banki należące do grup finansowych Raiffeisen oraz Intesa, które mają ok. 40-50 proc. słowackiego rynku. Zdaniem Mazurkiewicza implementacja platformy BLIK w bankach należących do ogólnoeuropejskich grup finansowych może ułatwić wyjście na kolejne rynki europejskie.
Czytaj także: Polacy są coraz lepsi w zakupach online. Płacą Blikiem i chcą być bezpieczni w sieci
Następnym krokiem będzie udostępnienie BLIK-a w Czechach. Nastąpi to najprawdopodobniej przez słowacką spółkę ze względu na silne więzy gospodarcze obu krajów.
– Jesteśmy pewni, że stamtąd [ze Słowacji] wejście [do Czech] będzie łatwiejsze, bardziej pragmatyczne, aniżeli z Polski – powiedział Mazurkiewicz. – Nasza aktywność jest daleko szersza aniżeli te dwa rynki. Nasza ambicja działania docelowo w strefie euro jest absolutnie aktualna – dodał.
Liczba transakcji BLIK-iem wzrosła o 43 proc.
Polski Standard Płatności odnotował też wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach – łącznie do 1,8 mld w 2023 roku, co oznacza wzrost o 43 proc. r/r. Na koniec roku z systemu płatności mobilnych aktywnie korzystało 15,8 mln osób (wobec 12,9 mln rok wcześniej).
– BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług BLIK-a korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – mówi prezes PSP.
W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIK-iem stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29 proc. więcej niż w 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W ostatnim roku rosła także liczba przelewów na numer telefonu BLIK – o 71 proc. r/r do 415,4 mln transakcji. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIK-iem. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (o 93 proc. więcej r/r), natomiast średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 145 zł. W tradycyjnych terminalach płatniczych zapłacono BLIK-iem 364,2 mln razy w 2023 r. z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.
PSP podsumował również 9 lat działalność BLIK. Od 2015 r. do końca 2023 r. w systemie zarejestrowano blisko 4,5 mld transakcji o wartości 614,4 mld zł. W tym odpowiednio 2,7 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 746 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 842 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 225 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Czytaj także:
- BLIK wchodzi na Słowację. Tamtejsze banki będą korzystać z polskiej technologii
- Polacy są coraz lepsi w zakupach online. Płacą Blikiem i chcą być bezpieczni w sieci
- Rewolucja w płatnościach. Większość Polaków kupuje bezgotówkowo