Siła nabywcza Polaków wzrosła o prawie 44 proc., a warszawiaków zwiększyła się o 37 proc. od 2019 do 2023 r. – wynika z raportu CBRE, które powołuje się na dane GfK. Dodatkowo status stolicy jako centrum biznesowego oraz wysoka liczba turystów sprzyja luksusowym zakupom, dlatego luksusowe marki coraz chętniej inwestują w Warszawie.
Według raportu CBRE „Ulice handlowe w Warszawie”, wzrost zamożności, który obserwujemy w ostatnich latach w Polsce, sprzyja rozwojowi ulic handlowych w największych polskich miastach, a inwestorów przyciąga szczególnie stolica, gdzie na głównych ulicach pojawia się także coraz więcej lokali gastronomicznych oraz luksusowych hoteli.
– Wraz ze wzrostem zamożności powiększa się grupa potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych. To zwraca uwagę inwestorów, którzy coraz częściej rozważają lokalizacje przy reprezentacyjnych ulicach w stolicy. Ścisłe centrum Warszawy ma wieloletnie tradycje handlowe, czego przykładami mogą być miejsca znane od lat, takie jak Domy Towarowe Centrum –mówi associate director w dziale High Street Retail, CBRE Karolina Kunciak.
Zobacz też: Dobrostan Polaków, czyli ranking dobrego samopoczucia. To nie najbogatsi są najszczęśliwsi
– Obecnie kupującymi są nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale również pracownicy okolicznych budynków biurowych oraz turyści. Potencjał dużego ruchu wykorzystuje nie tylko handel, ale także hotele i gastronomia. Szczególnie po pandemii obserwujemy rozwój oferty kulinarnej. Wśród nowych graczy są sieciowe restauracje, ale także prywatne biznesy, w tym wiele propozycji z Ukrainy. Również nowe zachodnie koncepty gastronomiczne zaczęły wchodzić do Polski i poszukują miejsc na rozwijanie swojego biznesu przy ulicach handlowych – dodaje.
Gdzie po luksusowe towary?
Reprezentacyjnych miejsc na mapie stolicy, które przyciągają luksusowe marki, jest coraz więcej, ale dominują dwie lokalizacje. Plac Trzech Krzyży wraz z przyległymi ulicami – ul. Mysią, Mokotowską, Bracką i domem towarowym Vitkac – to obecnie jedna z dwóch najbardziej ekskluzywnych destynacji handlowych Warszawy. To tu swoje sklepy ulokowały Omega, Mont Blanc czy Rolex, a wkrótce swój pierwszy butik w Polsce otworzy włoska marka Bulgari. Drugie ważne miejsce to Plac Piłsudskiego, do którego przylegają nie tylko butiki modowe, ale także z dodatkami do wnętrz czy restauracje.
Według cytowanych w raporcie danych Credit Suisse, wartość majątku na osobę dorosłą w Polsce wyniosła prawie 53 tys. dolarów w 2022 roku, podczas gdy 10 lat wcześniej ta wartość zbliżała się do 33 tys. dolarów. Dodatkowo w latach 2017-2022 średni majątek Polaka wzrósł o 24,4 proc. Z kolei z danych GFK wynika, że siła nabywcza Polaków między 2019 a 2023 rokiem wzrosła o prawie 44 proc., a warszawiaków o 37 proc.
CBRE podkreślił też w raporcie, że Warszawa to jedno z najchętniej odwiedzanych polskich miast, do którego w celach wypoczynkowych w 2023 roku przyjechało 4,6 mln osób. Dodatkowo Warszawa została wyróżniona przez turystów ze 178 krajów w rankingu European Best Destinations jako najlepsza destynacja turystyczna w Europie w 2023 roku. W ub.r. stolicę odwiedzali najczęściej podróżujący z Ukrainy, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Litwy. Znaczna część przyjezdnych pochodziła z Europy Zachodniej oraz USA, a więc z krajów o wysokiej sile nabywczej.
Wraz z rosnącą liczbą turystów oraz rozwojem biznesu w Warszawie zaczęły pojawiać się nowe marki hoteli, których do tej pory nie było w Polsce, np. Barcelo Powiśle, Raffles Europejski, Nobu Hotel, Hotel Verte by Marriott. Pięciogwiazdkowe obiekty przyciągają zamożnych klientów, którzy są potencjalnymi kupcami dóbr luksusowych. Dodatkowo takie hotele stwarzają nową powierzchnię w lokalizacjach premium dla lokali marek ekskluzywnych.
Czytaj także:
- Najbogatsi Polacy to przedsiębiorcy. Oni najwięcej korzystają na wzroście gospodarczym
- Turyści wydają miliardy dolarów. Te miasta wiedzą, jak ich do siebie przyciągnąć
- Polacy chętniej kupują. W największym stopniu konsumpcję kształtują młodzi
- Ile w 2023 zarobili miliarderzy? Oto lista najbogatszych ludzi na świecie