Sytuacja finansowa 42 proc. Polaków pogorszyła się w ciągu ostatnich 3 miesięcy. 45 proc. badanych nie odczuło zmiany, a na polepszenie sytuacji wskazuje 13 proc. ankietowanych, wynika z raportu przeprowadzonego na zlecenie Związku Banków Polskich (ZBP).
Tak samo sformułowane pytanie zadano w ubiegłym roku. W porównaniu z tamtym badaniem o 3 pkt. proc. wzrósł odsetek osób, które deklarują pogorszenie sytuacji finansowej. O tyle samo zwiększył się udział osób, których sytuacja uległa poprawie.
Cięcie świątecznych wydatków
„Aż 63 proc. ankietowanych w badaniu Minds&Roses zamierza ograniczyć swoje świąteczne wydatki. Najwięcej takich wskazań jest, co zrozumiałe, wśród osób, których sytuacja finansowa w ostatnim roku się pogorszyła. W tej grupie aż 83 proc. wskazuje na konieczność cięcia wydatków” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi „Świąteczny Portfel Polaków 2021”.
Najbardziej będą pilnowały swoich portfeli także osoby w wieku 50-59 lat (70 proc.), mieszkańcy miast poniżej 10 tys. (72 proc.) i rolnicy (77 proc.). 26 proc. badanych nie planuje ograniczeń przy świątecznych zakupach, a co trzeci badany z tej grupy ma powyżej 60 lat.
Polacy będą oszczędzać przede wszystkim na prezentach. To właśnie tę kategorię najczęściej wskazywały osoby, które opowiedziały się za koniecznością ograniczania tegorocznych wydatków na święta. Z takim rozwiązaniem liczy się 47 proc. z nich.
Najwięcej deklaracji tego rodzaju jest w grupie najmłodszych badanych, czyli w wieku 18-19 lat (53 proc.), a najmniej wśród seniorów (41 proc.). 27 proc. ankietowanych zredukuje zakupy artykułów spożywczych i innych związanych z organizacją świąt.
Kosztowne przygotowania i prezenty
Z badania wynika, że przeciętny Polak planuje wydać na święta prawie 1415 zł.
W informacji podano, że statystycznie najwięcej ze świątecznego budżetu wydamy na jedzenie i przygotowanie świąt – średnio 557 zł. Na prezenty przeznaczymy 517 zł, a na podróże w okresie świątecznym 340 zł. Należy pamiętać, że są to kwoty deklarowane indywidualnie, a łączne przychody gospodarstw domowych tworzy często więcej niż jedna osoba.
Raport oparty jest o wyniki badania nastrojów społecznych i popytu konsumenckiego, przeprowadzonego przez agencję badawczą Minds&Roses na zlecenie ZBP w drugiej połowie listopada. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania i wykształcenia próbie 997 dorosłych Polaków.
Znamy tarczę antyinflacyjną rządu. Jest okresowe obniżenie VAT i akcyzy