Handlowcy w coraz większym stopniu chcą korzystać ze sztucznej inteligencji. Dzięki SI mogą łatwiej analizować klientów, przewidywać spadki czy wzrosty sprzedaży. Do tego algorytmy wyręczają pracowników np. w rozpatrywaniu reklamacji bądź obsłudze zamówień.
Coraz częściej spotykać się będziemy z inteligentnymi algorytmami w sklepach – wynika z raportu „Artificial Intelligence in retail 2023-2032”. Autor opracowania – firma Precedence Research szacuje, że wartość rynku sztucznej inteligencji na rynku detalicznym już w 2022 roku wyniosła 8,41 mld dolarów. W 2032 roku będzie to kwota ponad pięciokrotnie większa, sięgająca aż 45,74 mld dolarów. Budżety przeznaczane na sztuczną inteligencję przez handlowców co roku będą rosnąć średnio o ponad 18 proc.
SI pomocna w handlu
Dlaczego handel zainteresował się sztuczną inteligencją? Dzięki modelom uczenia maszynowego handlowcy mogą skutecznie przewidywać sprzedaż, analizować i poprawiać satysfakcję klienta, czy tworzyć prognozy popytu. SI ma też pozytywny wpływ na poprawę jakości obsługi klientów oraz ich doświadczeń zakupowych. Stąd duży udział w rynku aplikacji do zarządzania relacjami z klientami – w 2022 roku stanowiły one 21,5 proc. ogółu.
Zobacz też: Napisze wiersz, namaluje obraz. Sztuczna inteligencja wkrada się na rynek pracy
– SI umożliwia automatyczne porównanie ustawienia produktów na regale w danym momencie z określonym
standardem dotyczącym ekspozycji. Pomaga także kontrolować zaopatrzenie punktu sprzedaży. Dzięki temu regały nie tylko wyglądają tak, jak powinny, są także automatycznie uzupełniane w razie braków – wyjaśnia Grzegorz Dembicki z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w technologiach dla sektora handlowego.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Sztuczna inteligencja przydaje się też np. w handlowej logistyce. Na przykład w układaniu optymalnych tras dla kierowców. Do tego roboty oparte na SI pomagają w realizacji powtarzalnych czynności, takich jak procesy analizy danych, obsługa zamówień, reklamacji itp., uwalniając pracowników od żmudnych, powtarzalnych zadań. To daje im czas na realizację innych, bardziej zarządczych czynności.
Z drugiej strony ekspansję sztucznej inteligencji może utrudniać niechęć firm do wdrażania nowych technologii. Jednak główną barierą jest niedostatek kompetencji u pracowników. Sztuczna inteligencja mogłaby być bardziej obecna w sektorze detalicznym, gdyby nie niedostateczna liczba pracowników z odpowiednimi kompetencjami.
Polecamy:
- Sztuczna inteligencja wkracza do diagnostyki i medycyny. Czy i w jaki sposób pomoże lekarzom?
- W nowym sklepie Żabki klientów obsłużą kamery i sztuczna inteligencja
- Przyszłość e-commerce: sztuczna inteligencja, personalizacja i odroczone płatności
- Pandemiczne zachowania klientów sprawiają, że sztuczna inteligencja się psuje