Ponad 7,5 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 10 proc. mężczyzn i ponad trzy razy mniej kobiet (3 proc.), wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” przygotowanego przez Personnel Service. Mimo postępu na rynku pracy, silne stereotypy dotyczące ról płciowych wciąż negatywnie wpływają na sytuację ekonomiczną kobiet.
Pensje, które nie przekraczają 4 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje co druga kobieta i co trzeci mężczyzna. Pracownice mają też większy problem z proszeniem o podwyżkę: taki plan pod koniec zeszłego roku miała co czwarta zatrudniona i co trzeci zatrudniony.
– Kiedy myślimy o sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy wydaje się, że różnice się zacierają i nie ma powodów, żeby twierdzić, że któraś strona ma gorzej. I w wielu zawodach czy branżach tak właśnie jest. Nadal jednak widać różnice w danych makroekonomicznych, które wskazują, że sytuacja kobiet jest słabsza – czytamy w komunikacie.
Autorzy raportu zwracają uwagę na dane GUS. Urząd podaje, że współczynnik aktywności zawodowej osób w wieku 15-89 lat w czwartym kwartale 2023 r. wśród mężczyzn wyniósł 66 proc., a w populacji kobiet kształtował się na poziomie 52,3 proc. Z danych GUS wynika również, że w październiku 2022 roku luka płacowa między kobietami, a mężczyznami wynosiła 7,9 proc.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Oznacza to, że o tyle procent przeciętne godzinowe wynagrodzenie kobiet było niższe od przeciętnego godzinowego wynagrodzenia mężczyzn. Co więcej, prawie we wszystkich wielkich grupach zawodów wynagrodzenia godzinowe mężczyzn były wyższe od wynagrodzeń kobiet – czytamy dalej.
Ile zarabiają mężczyźni, a ile kobiety
Z „Barometru” wynika, że zarobki poniżej 4 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje więcej niż co druga kobieta w Polsce (52 proc.). W przypadku mężczyzn ten odsetek wynosi 36 proc. Okazuje się też, że granica 4 tys. zł netto miesięcznie jest symboliczna – do tego momentu więcej kobiet otrzymuje odpowiednie widełki. Gdy stawki rosną, statystyka się odwraca i to mężczyźni częściej mogą liczyć na dane wynagrodzenie.
Zarobki od 4 do 5 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 14 proc. kobiet, ale już co piąty mężczyzna. Pensję od 5 do 6 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 7 proc. kobiet i co dziesiąty mężczyzna. Od 6 do 7,5 tys. zł miesięcznie zarabia 2 proc. kobiet. Mężczyzn w tych widełkach jest cztery razy więcej (8 proc.), podano także.
Analizując rozkład wynagrodzeń przekraczających 7,5 tys. zł netto miesięcznie, również dostrzegalna jest przewaga mężczyzn, wskazano dalej.
– Łącznie co dziesiąty mężczyzna w porównaniu do zaledwie 3 proc. kobiet otrzymuje taką pensję. W najwyższym pułapie zarobków powyżej 10 tys. zł miesięcznie mamy 5 proc. mężczyzn i tylko 1 proc. kobiet. To pochodna tego, że jak wynika z raportu ‚Kobiety w spółkach giełdowych. Indeks Fundacji Liderek Biznesu’ pod koniec 2022 roku kobiety stanowiły zaledwie 15,5 proc. członków zarządów i rad nadzorczych spółek giełdowych w Polsce. Aż 74,2 proc. przedsiębiorstw spoza największych indeksów GPW w ogóle nie ma kobiet w zarządzie, a 46,9 proc. w radzie nadzorczej – czytamy w materiale.
Kobiety nie tylko zarabiają mniej niż mężczyźni, ale też rzadziej upominają się o podwyżkę. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że 26 proc. pań poprosi swojego aktualnego pracodawcę o podwyżkę. Taki plan w tym samym czasie ma co trzeci mężczyzna.
Są wyjątki
– W Personnel Service na stanowiskach kierowniczych i wyższych aż 70 proc. zatrudnionych osób to kobiety, panie stanowią też większość w zarządzie. Wyłamujemy się zatem z powielanych w polskich firmach stereotypów. Tak było od zawsze i widzimy ogromne zalety tego typu rozkładu płci w naszej spółce. Natomiast widać jak wiele jest jeszcze do zrobienia – mówi ekspert rynku pracy i założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot, cytowany w komunikacie.
– Mam wrażenie, że tak wiele się mówi o tym, ile się zmieniło, ale życie zawsze pokazuje, że stereotypy nadal są silne. I to, co przebija się w naszym życiu codziennym, ma też przełożenie na biznes i wszystkie inne obszary życia. A pamiętajmy, że m.in. wielozadaniowość, empatia czy zdolności komunikacyjne to cechy kobiece, które wyróżniają je na rynku pracy i przyczyniają się do lepszego rozwoju firm – dodaje.
Metodologia badania: Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1 108 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 3-6 października 2023. Metoda: CAWI.
Polecamy:
- Rolnicy wracają do stolicy na strajk generalny. Ma być pokojowo, ale frustracja sięga zenitu
- Polska powiatowa się starzeje. To tutaj wskaźnik obciążenia emerytalnego jest największy [WYKRESY]
- Warszawa liderem rankingu płac. Ale wyprzedza głównego konkurenta tylko o włos [MAPA]