W budżecie państwa odnotowano 3,21 mld zł deficytu na koniec stycznia br., co oznacza wykonanie 1,1 proc. planu na cały rok, podało Ministerstwo Finansów, prezentując szacunkowe dane.
Resort podał w komunikacie, że po styczniu br. dochody budżetu państwa wyniosły 47,39 mld zł, tj. 7,5 proc. planu, a wydatki – 50,6 mld zł, tj. 5,5 proc. planu.
W budżecie państwa limit wydatków ustalono na kwotę 921,62 mld zł, zaś wysokość dochodów – na 632,85 mld zł. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2025 r. ustalono na kwotę nie większą niż 288,77 mld zł.
– W poprzednich latach zwykle rok zaczynał się od nadwyżki, było to jednak efektem przyspieszania zwrotów podatków na końcówkę roku poprzedzającego. Tym razem nie wygląda, jakby podobny zabieg został wykonany, przez co dochody budżetu okazały się słabsze rok do roku o 23,0 proc. Wydatki były w styczniu wyższe o 5,8 proc. rok do roku, przy czym wpłynęło na to m.in. wzmożone przekazywanie rok wcześniej subwencji dla JST, przez co ich dynamika w styczniu br. to -54,7 proc. rok do roku – komentuje Departament Analiz Ekonomicznych Santander Bank Polska.
Rekordowy deficyt budżetu państwa w 2024 r.
Jednocześnie deficyt budżetu państwa na koniec 2024 r. wyniósł 211 mld zł i okazał się niższy o 29 mld niż założono w nowelizacji ustawy budżetowej. W samym grudniu deficyt wyniósł 69,1 mld zł wobec 43,0 mld zł w grudniu 2023 r.
Jak zauważa Biuro Analiz Makroekonomicznych Banku Millennium, chociaż deficyt budżetu okazał się niższy niż założono w nowelizacji, to jego wartość jest aż o 125 mld zł wyższa niż rok wcześniej. Jak podają ekonomiści, w relacji do PKB deficyt wzrósł do ok. 5,8 proc. PKB z 2,5 proc. PKB w 2023, co jest najwyższą wartością w historii dostępnych danych (od 1993 r.).
– Polityka fiskalna w 2024 r. była silnie ekspansywna, choć część wzrostu deficytu to efekt zwiększenia wydatków militarnych. Ekspansywna pozostanie także w roku 2025, co ogranicza skłonność Rady Polityki Pieniężnej do wznowienia obniżek stóp procentowych. W naszej ocenie w tym roku deficyt sektora general government spadnie tylko nieznacznie do 5,6 proc. PKB z ok. 5,8 proc. PKB szacowanych na 2024 r. – podsumowują analitycy z Banku Millennium.
Komisja Europejska prawdopodobnie zgodzi się na regułę, że inwestycje w obronę narodową nie będą brane pod uwagę przy ocenie procedury nadmiernego deficytu.
– Otrzymaliśmy potwierdzenie, że inwestycje w obronę nie będą traktowane jako nadmierne wydatki – przekazał w poniedziałek (17.02) premier Donald Tusk.
Polecamy też:
- Łagodniejsza procedura nadmiernego deficytu dla Polski? Domański: Jesteśmy w dialogu z KE
- Co oznacza procedura nadmiernego deficytu dla Polski? Większą dyscyplinę, ale sankcji nie będzie
- Nic nas nie uratuje przed unijną procedurą nadmiernego deficytu. Wywiad z dr Sławomirem Dudkiem
- Polski budżet pod lupą UE. Czym jest unijna procedura nadmiernego deficytu? [EXPLAINER]