W tym roku 63,2 proc. Polaków zamierza zrobić zakupy w ramach Black Friday. To mniej więcej tyle samo ile w ubiegłym roku – wynika z najnowszego raportu.
– Duża część Polaków zamierza coś kupić przy okazji Black Friday i to jest dobra wiadomość dla handlu. Jednak trzeba wyraźnie zaznaczyć, że co roku ten odsetek jest w miarę podobny – wskazuje współautor badania UCE Research i Grupy Offerista Robert Biegaj.
Co i za ile Polacy kupują w czasie Black Friday?
Na rynku funkcjonuje opinia, że Polacy uwielbiają obniżki. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc. z nas kupuje żywność w promocjach. Natomiast w ramach Black Friday poluje się na inne rzeczy – głównie odzież, obuwie, perfumy i elektronikę. To nie są produkty pierwszej potrzeby, więc mechanizm konsumencki działa tutaj inaczej.
Z sondażu wynika też, że 18,3 proc. rodaków nie zamierza skorzystać z ofert w Black Friday, natomiast 18,5 proc. Polaków jeszcze nie wie, czy zrobi zakupy w ramach Black Friday.
Uczestnicy badania zadeklarowali również, ile pieniędzy łącznie wydali w zeszłym roku na zakupy z okazji Black Friday. Respondenci najczęściej podawali przedział 300-400 zł – 13,8 proc. Następnie deklarowali 200-300 zł – 12,4 proc. Wskazania 400-500 zł i powyżej 1000 zł uzyskały po 12,3 proc.
Z kolei w tym roku Polacy najczęściej zapowiadają, że wydadzą odpowiednio 400-500 zł – 12,9 proc., powyżej 1000 zł – 12,3 proc., a 300-400 zł – 12,1 proc.
Promocja 70 proc.? Nie, dziękuję
Eksperci z UCE Research zwracają też uwagę na ciekawy trend. Polacy marginalnie interesują się lub nie chcą polować na rabaty powyżej 70 proc. W tym roku przedział 70-80 proc. miał 7 proc. wskazań, a powyżej 80 proc. – 6,1 proc. Natomiast w zeszłym roku wyglądało to jeszcze gorzej, tj. 70-80 proc. miał 5,3 proc. deklaracji, a powyżej 80 proc. wskazywało jedynie 3,7 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Autorzy badania uważają, że konsumenci – często zrażeni wcześniejszymi doświadczeniami – nie bardzo ufają sklepom. Szukają ofert, które wydają im się bezpieczne i realne. Poza tym promocji powyżej 70 proc. jest w czasie Black Friday w Polsce niewiele. Nie zawsze też dotyczą najbardziej interesujących towarów.
Badanie zostało przeprowadzone 13-14 listopada tego roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Grupę Offerista. Wzięło w nim udział 1056 dorosłych Polaków.
To też może Cię zainteresować:
- Codzienne zakupy znów droższe. „Mamy wciąż wysoką presję inflacyjną”
- Zakupy wciąż drożeją. Średnia wartość koszyka zakupowego to już prawie 300 zł
- MON wybrało się na zakupy. Wojsko dostanie sprzęt wart ponad 1,3 mld zł
- Ogromny wzrost kradzieży w sklepach. „Ludzi nie stać na zakupy jak przed inflacją”