Dzisiaj swoją premierę miał nowy model autobusu elektrycznego w portfolio marki Solaris – Urbino 15 LE electric. To pierwszy autobus elektryczny Solarisa, który jest dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych.
„To przełomowy moment dla transportu międzymiastowego w transformacji na zeroemisyjny” – mówi Solaris.
„Solaris Urbino 15 Electric to nasza odpowiedź na zmieniające się wyzwania. Teraz nasze autobusy będą w stanie obsługiwać także transport podmiejski” – powiedział podczas premiery nowego pojazdu Javier Calleja, prezes zarządu marki Solaris.
Właśnie z powodu większego dystansu, który może pokonać, premiera pojazdu jest dla Solarisa i branży istotnym krokiem naprzód w transformacji transportu na bezemisyjny.
“Jest to autobus, który odpowiada na potrzeby transportu lokalnego, podmiejskiego i długodystansowego, dbając jednocześnie o środowisko” – powiedział Sverre Skaar, dyrektor zarządzający i prezes zarządu spółki Solaris Norge.
Pojazd Urbino 15 LE electric umożliwi przewoźnikom transportu publicznego wyznaczenie bezemisyjnych tras nie tylko w mieście, ale i poza nim.
Urbino 15 LE electric
20 października 2020 roku o godzinie 12:00 odbyła się internetowa premiera nowego autobusu elektrycznego marki Solaris – Urbino 15 LE electric. Zapis premiery dostępny jest tutaj.
Elektryczna nowość Solarisa to autobus typu low entry (niskowejściowy). Jego wyposażenie można dostosować zarówno do ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego.
Zastosowane baterie Solaris High Energy+ oferują zasięg kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu, dlatego według Solarisa nowy model będzie odpowiedni także dla przewoźników międzymiastowych.
“Autobus będzie znakomitą ekologiczną alternatywą dla modeli spalinowych wykorzystywanych obecnie w segmencie pojazdów międzymiastowych” – informuje Solaris.
Czytaj również: Powstał nowy autobus Solaris Urbino mild hybrid. Niskoemisyjny pojazd podczas hamowania produkuje energię
Układ napędowy napędza energia pochodząca z zestawu sześć baterii o łącznej pojemności 470 kWh. Cztery z nich znajdziemy w tylnej części pojazdu, dwie zaś na dachu.
Szybkie ładowanie magazynów energii w nowym modelu jest możliwe poprzez pantograf. Ponadto każdy model trójosiowego elektryka wyposażony jest w złącze plug-in do ładowania pojazdów na terenie zajezdni.
W premierowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Rozwiązanie to pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co bezpośrednio przekłada się na większy zasięg.
Skandynawski wariant elektryka
Pierwsze dwa egzemplarze Solarisów Urbino 15 LE electric powstały głównie z myślą o przewoźnikach skandynawskich. Stąd też w prezentowanym autobusie specjalne rozwiązania zgodne z normami „Busnordic” oraz tzw. pakietem skandynawskim.
Z myślą o surowych warunkach, w autobusie zadbano o wyposażenie zapewniające komfort termiczny i wygodę podróżowania. Pojazdy tego typu mogą także posiadać inne elementy ułatwiające pracę w trudnych warunkach, takie jak dodatkowe długie światła, piasecznica czy schowek na łańcuchy śniegowe.
Premierowe Urbino 15 LE electric to pierwszy model zbudowany w oparciu o rozwiązania stosowane w pojazdach nowej generacji. To nowy produkt, który – po raz pierwszy w historii firmy – powstał wyłącznie z myślą o napędach bezemisyjnych.
Firma Solaris należy do hiszpańskiego koncernu CAF, a swoje zakłady produkcyjne ma zlokalizowane w Polsce.
Solaris jest jednym z największych europejskich producentów autobusów i europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych. Jak dotąd 18 państw zakupiło blisko 900 elektrobusów tego producenta.
Czy Polska da radę udźwignąć nowe unijne cele redukcji emisji CO2? „Cel jest ambitny, ale osiągalny”