Budowę których odcinków dróg – autostrad, ekspresówek i krajowych planuje w 2023 roku zakończyć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? Sprawdzamy.
Koniec starego roku to nie tylko czas podsumowań, ale i niecierpliwe oczekiwanie na to, co przyniesie nowy, 2023 rok. Przyglądamy się więc inwestycjom drogowym w budowie, które według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zostaną zakończone w 2023 roku.
Polecamy także: Tak w Polsce zwijała się kolej. „Skala dewastacji po 1989 była dramatyczna” [WYWIAD]
Jako źródło informacji posłużyła nam Mapa Stanu Budowy Dróg, stan na 23 grudnia, dla poszczególnych województw. Dostępna jest na aktualizowanej stronie Generalnej Dyrekcji.
Pamiętać jednak należy, że samo ukończenie budowy odcinka w 2023 roku, nie musi oznaczać, że zostanie on w tym samym roku oddany do użytkowania. Pomiędzy zakończeniem budowy a przekazaniem drogi do użytku muszą jeszcze nastąpić odbiory. Wtedy sprawdzane jest wykonanie takiej inwestycji i to, czy faktycznie nadaje się ona do przekazania kierowcom.
Nie tak wiele
Które odcinki dróg zostaną zbudowane w 2023 roku? Jak się okazuje, nie będzie ich aż tak wiele. Najmniej ukończonych kilometrów będzie wśród odcinków autostrad.
Czytaj: Tak na nas zarabiają sprzedawcy paliw. Polska europejskim liderem wzrostu cen benzyny i diesla
GDDKiA planuje w nowym roku zamknąć budowę odcinka A18 Olszyna – Golnice w województwach dolnośląskim i lubuskim oraz tras Kałuszyn (bez węzła) – Groszki (z węzłem) oraz Gręzów (z węzłem) – Siedlce Zachód w ciągu A2.
To łącznie prawie 74 km autostrad, których budowę planuje ukończyć GDDKiA.
W przypadku dróg ekspresowych, lista jest dłuższa. Ukończonych ma być kilkanaście odcinków, żeby wymienić te najdłuższe: S61 węzeł „Podborze” (z węzłem) – węzeł „Śniadowo”, (19,46 km) w woj. mazowieckim, obwodnica Olesna w ciągu drogi S11 (woj. opolskie) czy trasa S61/S16 Ełk Południe (bez węzła) – Wysokie (bez węzła), licząca prawie 23 km.
W sumie gotowych w 2023 roku ma być ok. 230 km nowych dróg ekspresowych.
Obrazuje to poniższa mapka:
Rząd stawia na drogi
Rządowy program budowy dróg jest bardzo ambitny. Zakłada, że do 2033 roku powstanie w Polsce 2500 km kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Finalnie ma powstać sieć licząca łącznie ponad 8 tys. km nowoczesnych dróg.
Program ma być największy w historii Polski i mieć wartość 294 mld zł. Rada Ministrów przyjęła ten program do realizacji w połowie grudnia.
W ramach budowy najważniejszych arterii drogowych, przewidywane jest m.in. powstanie odcinków takich jak:
- S5 na odc. Sobótka (S8) – Świdnica – Bolków (S3),
- S6 Zachodnie drogowe obejście Szczecina,
- S8 na odc. Boboszów (gr. państwa) – Kłodzko – Wrocław (Magnice),
- S16 na odc. S61 (Ełk) – S19 (Białystok),
- obwodnica aglomeracji warszawskiej w ciągu autostrady A50 oraz drogi ekspresowej S50,
- S12 na odc. S74 (Kozenin) – S8 (Łódź Południe).
Odcinki ukończone w 2023 roku
Przedstawiamy listę odcinków, których budowa wg Mapy Stanu Budowy Dróg ma zakończyć się w nadchodzącym roku.
Dolnośląskie:
- A18 Olszyna – Golnice, 21,53 km
- S3 Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, 15,31 km
Łódzkie:
- obwodnica Łodzi – odcinek II Łódź Teofilów DK 91 w m. Słowik, 16,3 km
Lubelskie:
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, 9,58 km
Lubuskie:
- Budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej), 11,67 km
- A18 Olszyna – Golnice, 16,24 km
Małopolskie:
- S52 odcinek w. Modlnica – w. Mistrzejowice (bez węzła), 12,32 km
- S7 odcinek Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów, 18,72 km
- DK28 obwodnica Chełmca i Nowego Sącza, 1,4 km
Mazowieckie:
- Modlin (z węzłem) – Czosnów (bez węzła), 9,74 km
- S61 węzeł „Podborze” (z węzłem) – węzeł „Śniadowo”, 19,46 km
- A2 Kałuszyn (bez węzła) – Groszki (z węzłem), 12,06 km
- A2 Gręzów (z węzłem) – Siedlce Zachód (z węzłem), 12,49 km
Opolskie:
- S11 obwodnica Olesna, 24,8 km
Śląskie:
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki), 8,5 km
- S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, 15,8 km
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), 6,95 km
- DK78 Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) – od km 105+836 do km 122+500, 16,66 km
Warmińsko-mazurskie:
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo, 13 km
- S61/S16 Ełk Południe (bez węzła) – Wysokie (bez węzła), 22,95 km
Zachodniopomorskie:
- S11 Kłanino – Bobolice, 11,6 km
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino, 19,28 km
- S11 Koszalin – Zegrze Pomorskie, 16,8 km
- S6 obwodnica Koszalina i Sianowa (odcinek od km 6+400 do km 14+300 – sekcja 2), 7,9 km.
Odcinki oddane w 2023 roku
GDDKiA podała także, jakie odcinki dróg planuje oddać do użytkowania w 2023 roku. Według jej komunikatu z 29 grudnia będzie to łącznie ok. 260 km dróg. Konkretne odcinki, których oddanie planuje GDDKiA to:
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Dyrekcja przedstawiła także mapę odcinków, które planuje oddać w 2023 roku:
Polecamy również:
- Rząd przyjął program budowy dróg. „Największy w historii Polski”
- Nie tylko po pracy, nie tylko w weekendy. Rower to środek transportu dla coraz większej grupy Polaków
- Wypadki na polskich drogach kosztują miliardy. Rocznie to 1,5% PKB
- Zakaz produkcji aut spalinowych. Polska straci na nim miliardy, ale zyska jeszcze więcej
- Rosja ukradła samoloty, zapłacą ubezpieczyciele. Firmy leasingowe żądają miliardów dolarów odszkodowań
- Zakaz dla starych aut? Na Zachodzie norma. U nas dopiero teraz Kraków przeciera szlak
- Rośnie liczba pasażerów, ale inflacja również. Na latanie może nie być nas stać
- Samochody elektryczne coraz bliżej. 5 faktów o rozwoju elektromobilności w Polsce
- Linie lotnicze marnują miliony ton jedzenia. Sprzyjają temu… przepisy
- Europa mówi „nie” krótkim lotom. Francja zakazuje, Belgia opodatkuje
Na mapie s11 zaznaczona jest do szczecinka a ma być skończona do Bobolic.
Przecież jasno widać na mapie, że do Bobolic jest zaznaczona, na czerwono, droga do ukończenia w 2023 roku, a dalej, od Bobolic do Szczecinka jest już w innym kolorze- czyli droga użytkowana… (zobacz na legendę do mapki)
Niestety. Myślałem patrząc na grafikę w miniatruce, że mają inne dane, ale to racja. Odcinek Bobolice- Szczecinek dopiero w 2026 jesli dobrze pójdzie. To o czym mówi Duki poniżej, to obwodnica Szczecinka i ona faktycznie jest już gotowa. Bobolice są mniej więcej w połowie drogi Koszalin-Szczecinek wiec mapa jest błędna.
„tylko”. Redaktorze! Budowa autostrad w Polsce się kończy. Dlatego tylko… Są zamiary budowy A50, ale póki co to są zamiary. Są natomiast plany do realizacji dróg ekspresowych. Słowo „tylko” brzmi jak lekceważenie, takie dyletanctwo.
A na Podlasiu jak zwykle błota cisza tylko kłótnie z nawiedzonymi ekoterrorystami o muszkach i kwiatuszkach
Eski mądrzejsze